Waarom u altijd een opzegtermijn moet opnemen in een overeenkomst

Eindelijk heeft u die grote klus binnen weten te halen. De rechten van uzelf en de opdrachtgever legt u vast in een overeenkomst. Belangrijk is dat u hierin ook de opzegtermijn opneemt. Doet u dit niet, dan kan dit nog wel eens op een teleurstelling uitlopen.

Waarom een opzegtermijn opnemen?
Neemt u geen opzegtermijn op in een overeenkomst, dan mag de opdrachtgever op ieder gewenst moment de overeenkomst beëindigen. Deze regel is opgenomen in het Burgerlijk Wetboek: de opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen. De woorden “te allen tijde” moeten letterlijk worden genomen. De opdrachtgever kan er altijd vanaf, ook als een overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten. Wilt u dit voorkomen, dan is het belangrijk om altijd een opzegtermijn op te nemen in de overeenkomst. Neem bijvoorbeeld een opzegtermijn van 1 maand. De opdrachtgever kan dan de opdracht niet van vandaag op morgen beëindigen, maar pas na 1 maand.

Hoe kun je voorkomen dat een overeenkomst zonder opzegtermijn wordt beëindigd?
Wilt u voorkomen dat een overeenkomst zonder opzegtermijn wordt beëindigd, dan zult u naar de rechter moeten stappen. De rechter beoordeelt of de opzegging onredelijk is. Dit doen de rechter door te kijken naar de omstandigheden. Echter, het komt zelden voor dat een rechter een opzegging onredelijk vindt. U moet dus met hele goede argumenten aankomen die aantonen dat er sprake is van een onredelijke opzegging. Ondanks uw sterke argumenten blijft u afhankelijk van het oordeel van de rechter. Het opnemen van een opzegtermijn in een overeenkomst bespaart dus veel tijd, energie en geld.

Laat ZUID juristen u helpen met het opstellen of controleren van uw overeenkomsten, zodat u zeker weet dat een opdracht niet van vandaag op morgen wordt beëindigd. Uit bovenstaande blijkt hoe risicovol het is om dit niet in orde te hebben. Wij helpen u hiermee. Want het is al lastig genoeg!