Check altijd een cao op deze zes zaken

In de meeste gevallen is er een cao van toepassing op veel werknemers en werkgevers. Een cao wordt vaak gezien als een te groot boekwerk met te veel informatie. What’s in it for me? Veel! In een cao staan belangrijke zaken waar jij wel eens voordeel uit kunt halen. Hieronder staan zes van de meest voorkomende zaken die voorbijkomen in een cao.

1. Loonstijgingen en toeslagen
Veel werknemers en werkgevers hebben er geen weet van dat loonstijgingen en toeslagen vastgelegd kunnen worden in een cao. Bekijk dit even goed!

2. Dertiende maand of eindejaarsuitkering
Het komt wel eens voor dat er een dertiende maand of eindejaarsuitkering onderdeel uitmaakt van de cao, maar dat je deze vervolgens niet krijg uitbetaald. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

3. Loondoorbetaling tijdens ziekte
Tijdens ziekte krijg je meestal maar 70% van je loon doorbetaald. Er zijn echter cao’s die gebruikmaken van een afbouwregeling, waardoor jij mogelijk langer recht hebt op een hoger loon tijdens ziekte.

4. Opzegtermijn
In een cao kan een afwijkende opzegtermijn van de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen. Het zou zomaar kunnen jouw arbeidsovereenkomst niet zo snel eindigt als dat je zelf zou willen. Met als gevolg dat je mogelijk schadeplichtig bent als je toch er voor kiest om eerder te stoppen met werken. Bekijk goed welke termijn van toepassing is op jou, en voorkom daarmee een geldboete.

5. Werktijden
Het klinkt als een cliché, maar een baan kan het een en ander van je vragen. In dat geval biedt een cao je bescherming. Hierin staat dan bijvoorbeeld hoeveel uren jij maximaal (achter elkaar) mag werken, maar ook staat er in hoeveel rustmomenten je hebt en de duur daarvan.

6. Extra verlofdagen
Sommige cao’s beschikken over extra verlofdagen. Denk hierbij aan extra verlof op een feestdag of vanwege een leeftijd of gebeurtenis (huwelijk, geboorte, overlijden of verhuizen).

Er is geen cao. Wat nu?
Het is geen abc’tje dat er altijd sprake is van een cao. Als er geen cao is, vind je de regels met betrekking tot jouw arbeidsvoorwaarden, terug in de wet, je arbeidsovereenkomst en eventueel het bedrijfsreglement en/of personeelshandboek.